Fin Expert Consulting
  • Română
    • English
    • Français
    • Español
  • Acasă
  • Despre noi
    • Istoria Noastră
    • Echipa Noastră
    • Ce spun clienții noștri
    • Responsabilitate Socială
    • Parteneriate
  • Servicii
    • Contabilitate
    • Salarizare
    • Audit & Advisory
    • Taxe & Corporate
  • Cariere
  • Utile
    • Calculator salarii
    • Calculul dobânzii și penalități
  • Covid-19
  • Blog
    • Newsletter
  • Contact

Măsuri de protecție socială în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2

Articolul precedent

FiNEXPERT & BOSCOLO fuzionează sub auspiciile Crowe, devenind una dintre cele mai mari companii de audit, contabilitate, consultanță financiară și fiscală din România

Articolul următor

Modificări cu privire la suspendarea contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului

Legea nr. 298/2020 pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii


Parlamentul României a adoptat legea pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii


Modificări cu privire la situațiile în care contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului:


  • contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului și pe durata suspendării temporare a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență.


Precizări cu privire la suspendarea temporară a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență:


  • în cazul suspendării temporare a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență, salariații afectați de activitatea redusă sau întreruptă, care au contractul individual de muncă suspendat, beneficiază de o indemnizație plătită din bugetul asigurărilor pentru șomaj, în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat în vigoare, pe toată durata menținerii stării de asediu sau stării de urgență, după caz;


Notă: în situația în care bugetul angajatorului destinat plății cheltuielilor de personal permite, indemnizația menționată mai sus poate fi suplimentată de angajator cu sume reprezentând diferența de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat;


  • în situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă, din care cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de asediu sau stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizația menționată mai sus;
  • în situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de asediu sau stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizația menționată mai sus aferentă contractului individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase;
  • angajatorii pot dispune gradual alte măsuri pentru reducerea activității sau întreruperea activității, după caz. În situația în care este adoptată de angajator măsura suspendării contractului individual de muncă, înlocuind, în tot sau în parte, măsura reducerii programului săptămânal de lucru de la 5 la 4 zile, dispusă în condițiile art. 52 alin. (3), plata indemnizației este acordată numai de la data suspendării contractului individual de muncă în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare sau pe durata suspendării temporare a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență;
  • angajatorii nu pot desființa locurile de muncă ocupate de persoanele ale căror contracte individuale de muncă au fost suspendate în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare sau pe durata suspendării temporare a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada suspendării pentru care au beneficiat, pentru acești salariați, de plata indemnizațiilor din bugetul asigurărilor sociale pentru șomaj; încălcarea acestei obligații constituie contravenție și se sancționează cu returnarea sumelor primite cu titlu de indemnizație pe durata suspendării temporare a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență, pentru posturile desființate;


Notă: prevederile se aplică numai în situația desființării locurilor de muncă ocupate de persoane ale căror contracte individuale de muncă au fost suspendate în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare după data intrării în vigoare a Legii nr. 298/2020.


Precizări cu privire obligațiile fiscale pe durata suspendarea temporară a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență:


  • indemnizația menționată mai sus este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
  • în cazul indemnizației menționate mai sus, calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj;
  • termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale mai sus precizate este data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj;
  • pentru indemnizația menționată mai sus nu se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare;
  • perioada pentru care salariații ale căror contracte individuale de muncă sunt suspendate și angajatorii acestor salariați nu datorează contribuția asiguratorie pentru muncă constituie stagiu de cotizare fără plata contribuției în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare.
    • pentru stabilirea și calculul indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada suspendării temporare a activității și/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgență;
    • în situația în care stagiul de cotizare este corespunzător unei fracțiuni de lună, se utilizează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, în vigoare în perioada respectivă, corespunzător fracțiunii de lună.


Precizări cu privire la acordarea sumelor necesare plății indemnizației:


  • în vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației menționate mai sus, angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social:
    • o cerere semnată și datată de reprezentantul legal,
    • o declarație pe propria răspundere,
    • lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, conform modelului aprobat prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale;
  • documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizației din luna anterioară;
  • plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj a indemnizațiilor se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor către conturile deschise de angajatori la băncile comerciale, iar plata indemnizației se efectuează salariatului în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea de către angajator a acestor sume.
Any presented information is general and is not meant to address the specific conditions of a particular individual or legal person. Although we try to provide accurate and up-to-date information, there is no warranty that such information is accurate at the time of its receipt or that it continues to be accurate. No action should be taken based on this information without relevant professional assistance following a careful examination of the circumstances that are typical of a particular state of affairs.
Categories
  • Evenimente (77)
  • Articole (78)
  • Articles (1)
  • Newsletter (150)
  • Coronavirus (38)
Articole populare
Flash News Februarie
Flash News Februarie

12.02.2016

FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE
FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE

06.12.2014

FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE
FAPTE BUNE FARA COSTURI SUPLIMENTARE

06.12.2014

Arhiva pe ani
  • Anul 2021 (8)
  • Anul 2020 (52)
  • Anul 2019 (19)
  • Anul 2018 (14)
  • Anul 2017 (29)
  • Anul 2016 (20)
  • Anul 2015 (17)
  • Anul 2014 (13)
  • Anul 2013 (4)
  • Anul 2012 (14)
  • Anul 2011 (2)
  • Anul 2010 (2)
Social media
Companie
Despre noi

FiNEXPERT este una dintre cele mai mari companii românești de servicii profesionale. Cei peste 120 de consultanți furnizează servicii integrate de contabilitate, salarizare, audit și advisory, taxe și corporate către peste 500 de companii multinaționale și locale.

Adresă

Str. Grigore Mora, nr. 37, 011886 Bucuresti

Contact

Tel: +40 21 529 95 00

E-mail: office@fin-expert.ro

FAX: +40 21 311 44 67
FAX: +40 21 529 77 32

Știri
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 21.jpg
FiNEXPERT & BOSCOLO fuzionează sub auspiciile Crowe, devenind una dintre cele mai mari companii de audit, contabilitate, consultanță financiară și fiscală din România 18.01.2021
FiNEXPERT și BOSCOLO fuzionează sub un singur nume: Crowe România.
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 20.jpg
FiNNEWS legislativ, decembrie 2020 07.01.2021
1. Procedura de restructurare a obligațiilor fiscale 2. Modificări aduse declarațiilor D101 și D120 3....
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 19.jpg
FiNNEWS legislativ, ianuarie 2021 06.01.2021
1. Impozit pe profit 2. Redefinirea conceptului Locul conducerii efective 3. Impozit pe veniturile microîntreprinderii...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 18.jpg
Modificări cu privire la suspendarea contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului 05.01.2021
Parlamentul României a adoptat legea pentru completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 16 (1).jpg
Măsuri de protecție socială în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 04.01.2021
În contextul epidemiologic actual, Guvernul Romaniei a publicat o nouă serie de măsuri urgente, cu...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 16.jpg
Modificări cu privire la măsurile de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 11.12.2020
Parlamentul României a adoptat legea pentru aprobarea ordonanței privind măsurile de sprijin adoptate în contextul...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 17.jpg
Modificări cu privire la măsurile de protecție socială adoptate în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 09.12.2020
Guvernul României a publicat o nouă serie de măsuri urgente, cu caracter excepțional, în domeniul...
606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 15.jpg
Modificări cu privire la acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor 07.12.2020
Legea nr. 278/2020 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 14.jpg
News Alert: Procedura pentru aplicarea eșalonării la plată în formă simplificată 20.11.2020
În contextul în care măsurile pentru combaterea pandemiei au generat dificultăţi de natură financiară pentru...
2606-Website Blog post 1920x800px_New Template copy 12.jpg
12.11.2020
PARTENERIATE
ACCAAmChamASCIGCAFRCECCARCCFCCIFERETL GlobalNRCCRomanian Business LeadersRIBATUV Nord ISO 9001
Newsletter
Abonează-te!

Pentru a primi cele mai noi informații legislative!

test
Social Media
Fin Expert Consulting

Termeni si conditii
© 2021. By diARK & WebManage

Captcha code
Sau mergi la pagina de contact
Popular links
Sugestie 1 link 1Link sugerat 2

Acest site folosește cookies. Află mai multe aici.

Politica de confidențialitate

Ca orice societate comercială, atât FIN EXPERT CONSULTING S.R.L. cât și FIN EXPERT CONSULTING TAX S.R.L. (fiecare denumită în continuare „FiNEXPERT”) prelucrează date cu caracter personal. Protecția corespunzătoare a datelor cu caracter personal este un obiectiv important al FiNEXPERT. Puteți consulta politica de confidențialitate pe www.fin-expert.ro

Citește politica de confidențialitate